| ||||||||||||||||||||
چرا ساخته شدن آلبوم جدید سیاوش اینقدر طول کشید؟
.
خوب سه دلیلش رو که ما می دونیم: ۱- خواننده ای جدید؟! سیاوش قمیشی مدتی از این دوسال رو با یک خواننده جدید زن کار می کرده و نمی دونیم کی ولی بزودی ازش باخبر می شیم. ۲-مورد دیگه جدائی سیاوش از اروین خاچیکیان تنظیم کننده دو آلبوم "نقاب" و "بی سرزمین تر از باد " بوده! که بدنبالش مدتها طول کشید تا تنظیم کننده جدیدی رو پیدا کنه. ۳- عامل سوم این آقاست: ( چون طول کشید تا پیدا بشه! )
الن جی نظریان در نهایت، کار آلبوم رو به آخر رسوند. در این مقاله می فهمیم که سیاوش بیشتر از حد معمول به ضبط صداش و نوع آوازش در آلبوم وسواس بخرج داده. در این مقاله همینطور می فهمیم که چه ظریفکاری هائی در صدای آهنگها به کار برده شده که بعد از خوندن مصاحبه متوجهشون می شیم. تنظیم کننده جدید سیاوش الن جی رو دم در سالن دیدم و گفتم چه کسی بهتر از الن که در جعبه اسرار "روزهای بی خاطره" رو برای ما باز کنه. الن در موسیقی پاپ ایرانی چهره آشنا و پرکاریه. چندین ساله که رهبر ارکستر خواننده های ایرانی بوده . یکشنبه دو هفته پیش که برای کنسرت با سیاوش آمده بود لندن دم در سالن دیدمش و درباره اتفاقات پشت صحنه آلبوم سیاوش قمیشی باهاش حرف زدم.
الن، بعضی ها که آلبوم "روزهای بی خاطره" رو گوش کردن می گن که آلبوم شبیه دوتا آلبوم گذشته سیاوش هستش و تغییری در سبک تنظیم آهنگها و سازبندی شنیده نمی شه! الن: شاید به ظاهر اینجوری بنظر بیاد ولی واقعیتش اینه که این آلبوم یک اختلاف بنیادی با آلبوم های قبلی داره. برخلاف اونچه که سنت آهنگسازهاست، من با سازهای زهی کار رو تنظیم نکردم بلکه از صدای پیانو بعنوان پایه آهنگها استفاده کردم. چیزی که من بهش معروف هستم ظریف کاری های پیانومه که اگه با دقت گوش کنی، متوجهش می شی. مثلا در آهنگهای "تصور کن" ، "یاد من باش" و "بوسه باد" این کارپیانو و کی بورد من مشخصه. بنابراین بنیاد آلبوم چیز دیگه ایه. در مورد آواز خوندن سیاوش می خواستم برامون بگی. بیشتر از هر کس دیگه ای تو در این چند ماه گذشته صدای سیاوش رو با میکروفن و بدون میکروفن شنیدی. هر بار که باخود سیاوش صحبت می کنم و می گم که بنظرم سبک خوندنش داره تغییر می کنه و اجراهاش پر احساستر شده، حرفمو رد می کنه و می گه "نه تلاش مخصوصی نکردم"! الان هم که دیگه شبیه خوانهاش در ایران دارن بیشتر می شن که نشون می ده دیگه سبک سیاوشی شکل گرفته. برامون از اونچه که پشت صحنه گذشته بگو و دقتش در خوندن ترانه ها. ( در اینجا رامون که گیتار آهنگهای آلبوم رو زده و تنظیم کرده و در کنسرتهای اخیر با سیاوش روی صحنه آمده یک نکته ای گفت )
رامون: یکی از دلایل اینکه آلبوم قبلی خیلی طول کشید، وسواس سیاوش د رانتخاب شعرها بود و بنظر من این البوم یکی از قشنگرین مجموعه شعرهائیه که تابحال سیاوش اجرا کرده. بنابراین اشعاری رو انتخاب کرده که احساسشو بتونه نشون بده. الن: اولا بگم که این آلبوم فقط شش ماه آخر دستم بود و در تاخیرش بی تقصیرم! ولی یکی از دلایل تاخیرهمین وسواس سیاوش برای ضبط آهنگهاست. مثلا برای ضبط صدای خودش ( برای دو تا از آهنگها ) رفت شمال کالیفرنیا چون اونجا یک استودیوئی بود که میکروفن خیلی قدیمی و جالبی داشت، جوری که نظیرش تو لس آنجلس پیدا نمی شه. سیاوش مدتی اونجا بود تا با یک حس مخصوصی صداشو ضبط کنه. و این کار رو کرد و بعد برگشت لس آنجلس.
آهنگ "پنجره" هم داستان جالبی داره: سیاوش صدای خودش رو برای این آهنگ جداگانه ضبط کرده بود و قرار بود که من موسیقیشو اضافه کنم ولی یکروزی آمد خونه من و این آهنگ رو خوند و منهم ضبطش کردم. بعد سیاوش از این اجراش خیلی بیشتر خوشش اومد و گفت: الن همینو نگه دار! رامون: البته وقتی که آهنگ رو گوش می کنین یک شگردی روی صدای سیاوش هست که بعدا توی تنظیم بهش اضافه شده و انعکاس صدای مهمونخونه الن نیست.( خنده دسته جمعی )
و از صداهائی که برای آلبوم استفاده کردی بگو، و اینکه سازها و حس آهنگها سلیقه کی بوده؟ الن: سیاوش به من آهنگها رو یکی یکی با کاست داد چندتاش رو با گیتار زده بود و چندتاش رو با کیبورد، و بعد نشستیم باهم سرعت ریتمها رو انتخاب کردیم و بعضی از سازبندی ها رو. حتی در مورد آهنگ گریه کن به من گفت که هرجوری خواستی درستش کن. بنابراین ۵۰ درصد سلیقه منه و ۵۰ درصد سلیقه سیاوشه. و خیلی نکته ها درصدای آهنگها و تنظیم ها هست که کاملا کار رو از آلبومهای قبلی متمایز می کنه. مثلا من صداها رو خیلی شفاف ضبط کردم. چون فکر این بودم که اگر مردم بعد از خرید سی دی بخوان آهنگها رو با کیفیت پائین تر MP۳ روی کامپیوتر گوش کنن، هنوز صدا کیفیت خوبی داشته باشه! شاید جالب باشه بدونین که اجرای الکترونیک "بوسه باد" رو من خودم تنهائی درست کردم و چهار روز قبل از بیرون آمدن آلبوم برای سیاوش پخشش کردم. ولی خوشبختانه خوشش آمد و گفت " بره تو آلبوم ".
نقشه های آینده چیه؟ امشب تو کنسرت لندن سیاوش یک مژده به من داد و گفت الن یک آهنگ دارم که باید کارش رو شروع کنی. بنابراین از الان کار آلبوم جدید رو شروع کردیم. حس این آلبوم چطوری خواهد بود؟ باز دو تا آهنگ سبک ترنس ( ریتم تند الکترونیکی ) خواهد داشت و بقیه اش رو هنوز نمی دونم!(بهزاد: الن اینجا داشت ناخنش رو می خورد! ) کلا من تصمیم دارم که منتخبی از کارهای قدیم سیاوش رو به سبک الکترونیکی دوباره تنظیم کنم و بصورت یک آلبوم مجزا بیرون بدم. بنابراین این آلبوم زودتر از آلبوم قبلی بیرون خواهد آمد. الن وقتی تو رو روی صحنه کنار سیاوش قمیشی دیدم یک سوالی منو قلقلک داد! اینکه چرا بعد از سالهای سال از منصور جدا شدی و با سیاوش کارتو شروع کردی؟ با هم قهر کردین؟ نه بابا ما با هم دوستیم و همکاری من با سیاوش برمی گرده به ۳ سال پیش که باهاش یک کنسرت اجرا کردم و در عین حال با فرشید امین هم کار می کنم. فقط دیگه بیشتر با سیاوش دارم کار می کنم و در کنسرتهاش همراهش خواهم بود.
|